Ej bygglovspliktig åtgärd (Anmälan)
Den här tjänsten kräver inloggningInformation
En åtgärd som inte behöver lov kan kräva anmälan, det vill säga vara anmälningspliktig. Exempel på sådana åtgärder är vissa rivningsåtgärder, ändring av byggnaders konstruktion eller planlösning och installation eller väsentlig ändring av tekniska installationer i byggnader. Även uppförande av vissa komplementbyggnader, mindre tillbyggnader av en- och tvåbostadshus, byggande av takkupor samt att inreda ytterligare en bostad i ett enbostadshus kan kräva anmälan. Notera att åtgärderna inte får påbörjas förrän ett startbesked har getts.
Debitering av avgifter sker i enlighet med taxa fastställd av kommunfullmäktige i Munkedals kommun. Handläggningstiden påbörjas först när handlingarna är kompletta. Om ärendet inte är komplett skickas ett föreläggande om komplettering.
Mer information om du ska ansöka om bygglov eller göra en anmälan hittar du på Munkedals kommuns hemsida
Läs mer om anmälan enligt plan- och byggförordningen genom att klicka på denna länk
Förutsättningar
Handlingar som kan komma att behövas bifogas till din anmälan. Är du osäker på vad som behövs, kontakta oss innan du startar e-tjänsten.
- Situationsplan (tomtkarta) i skala 1:500
- Fasadritning i skala 1:100
- Planritning i skala 1:100
- Teknisk beskrivning
- Förslag till kontrollplan
- Vid anmälan om komplementbyggnad/tillbyggnad närmare tomtgräns än 4,5 krävs skriftligt medgivande från grannar
- Du kan även ange övriga uppgifter som du anser kan vara till nytta vid handläggning av ärendet.
Kontakta plan, bygg och MEX enheten, samhällsbyggnadsförvaltningen
E-post: planbygg@munkedal.se
Telefon: 0524 – 180 00.
Munkedals kommun är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter.
Vi behandlar dina personuppgifter för att kunna hantera eller handlägga ditt ärende hos oss och för att kommunicera med dig.
Läs gärna hela vår information om behandling av personuppgifter på vår hemsida, där du även hittar information om personuppgiftsbehandling i respektive nämnd.
Vi tillämpar förenklad delgivning, vilket innebär att den handling som ska delges skickas till dig antingen via brev eller i elektronisk form. Vid elektronisk delgivning skickas inget kontrollmeddelande. Om handlingen däremot skickas via brev sänds ett kontrollmeddelande nästkommande arbetsdag. Det är därför viktigt att du regelbundet kontrollerar både din fysiska och digitala brevlåda. Du anses vara delgiven två veckor efter den dag handlingen skickades.
Läs mer
Följande behövs för e-tjänsten
- E-legitimation
- Så här skaffar du e-legitimation (öppnas i nytt fönster)
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Kontaktuppgifter
- Anmälan
- Byggnadstyp
- Vatten och avlopp
- Bilagor
- Förhandsgranska
- Skicka in