E-legitimation

 

Vad är en e-legitimation?

En e-legitimation fungerar som en digital identitetshandling, likt ett vanligt ID-kort eller körkort. Med en e-legitimation kan du på ett säkert sätt legitimera dig på internet. Här kan du läsa mer: Elegitimation 


 

Varför behöver jag en e-legitimation?

När du skickar in ansökningar eller anmälningar till oss behöver vi försäkra oss om att det verkligen är du som är avsändaren. Genom att använda e-legitimation i vår e-tjänsteportal hämtas dina personuppgifter automatiskt från Skatteverket, vilket gör att du slipper fylla i informationen manuellt. 


 

Vilken e-legitimation kan jag använda?

Du kan för närvarande använda Mobilt Bank ID och Freja eID.


 

Hur skaffar jag en e-legitimation?

För att skaffa en e-legitimation behöver du ett svenskt personnummer. På Elegitimation  hittar du information om utgivare av e-legitimation.


 

Problem med inloggning eller signering?

  1. Testa din e-legitimation via https://www.bankid.com/test (öppnas i nytt fönster).
  2. Om testet inte fungerar, kontakta utgivaren av din e-legitimation (vanligtvis din bank). Det kan bero på att du inte har installerat någon e-legitimation eller att giltighetstiden har gått ut.
  3. Om det bara är våra e-tjänster som du inte kan logga in i, kontakta oss:
    • E-post: kommun@munkedal.se
    • Telefon: 0524-180 00

Om du har ett samordningsnummer eller ett ofullständigt personnummer kan du inte använda e-tjänster som kräver e-legitimation. Om du inte kan eller bör använda e-tjänster (t.ex. på grund av skyddad identitet) kan du vända dig direkt till den verksamhet du vill ha kontakt med eller till vår växel på telefon 0524-180 00.