Bygg-, mark- och rivningslov (Ansökan)

Den här tjänsten kräver inloggning
LÄS MER

Information

När du vill bygga något nytt, ändra eller riva en byggnad, förändra marken eller bygga till måste du i de flesta fall söka bygglov och få ett startbesked innan du påbörjar din åtgärd.

Det som byggs ska bland annat vara beständigt, säkert, miljövänligt och tillgängligt för rörelsehindrade. Detta är exempel på det som granskas i bygglovsprocessen och som är reglerat i bygglagstiftningen.

Mer information om du ska ansöka om bygglov eller göra en anmälan hittar du på Munkedals kommuns hemsida.

Debitering av avgifter sker i enlighet med taxa fastställd av kommunfullmäktige i Munkedals kommun (läs mer om kostnader genom att klicka här). Handläggningstiden börjar först när handlingarna är kompletta. Om ärendet inte är komplett skickas ett föreläggande om komplettering.

Mer information om du ska ansöka om bygglov eller göra en anmälan hittar du på Munkedals kommuns hemsida

Förutsättningar

Handlingar som ska bifogas till ansökan:

  • Fasadritning i skala 1:100
  • Planritning i skala 1:100
  • Situationsplan (tomtkarta) i skala 1:500
  • Sektionsplan 1:100
  • Marksektionsritning 1:100
  • Nybyggnadskarta vid nybyggnation 1:500 (beställs via e-tjänsten för nybyggnad)
  • Förslag till kontrollplan (om det är enklare åtgärd som inte kräver kontrollansvarig)
  • Foto på befintlig byggnad
  • Kontrollansvarig

Det är viktigt att ritningarna utförs på ett fackmannamässigt sätt. Ritningarna ska vara tydligt ritade på helvitt papper och med god kontrast (inte rutat eller mm-papper).

 

Kontakta plan, bygg och MEX enheten, samhällsbyggnadsförvaltningen
E-post: planbygg@munkedal.se
Telefon: 0524 – 180 00.

 

Munkedals kommun är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter. 
Vi behandlar dina personuppgifter för att kunna hantera eller handlägga ditt ärende hos oss och för att kommunicera med dig. 

Läs gärna hela vår information om behandling av personuppgifter på vår hemsida, där du även hittar information om personuppgiftsbehandling i respektive nämnd. 

 

Vi tillämpar förenklad delgivning, vilket innebär att den handling som ska delges skickas till dig antingen via brev eller i elektronisk form. Vid elektronisk delgivning skickas inget kontrollmeddelande. Om handlingen däremot skickas via brev sänds ett kontrollmeddelande nästkommande arbetsdag. Det är därför viktigt att du regelbundet kontrollerar både din fysiska och digitala brevlåda. Du anses vara delgiven två veckor efter den dag handlingen skickades.

Läs mer

Delgivningslag (2010:1932) 19–21 §§

 

 

Följande behövs för e-tjänsten

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa