Inkomstförfrågan

LÄS MER

Information angående avgifter och inkomstförfrågan 

Kommunen måste, innan man tar ut avgift för insatser till äldre eller funktionshindrade, försäkra sig om att den enskilde har ekonomiskt utrymme för att betala. En inkomstförfrågan skickas därför ut till var och en som ska betala sådan avgift. Med ledning av denna förfrågan räknas ett avgiftsutrymme fram. Storleken på avgiften kommer att vara beroende av avgiftsutrymmets storlek.

Om inkomstuppgift inte inkommer debiteras maxtaxa enligt beslut i kommunfullmäktige 2009 § 66. 

Den högsta avgiften för vård som kan tas ut av kommunen är för i år (2025) 2 642 kr per månad. Eventuella kostnader för mat och hyra betalas därutöver. För dig som är pensionär rekommenderas att söka bostadstillägg, om du inte redan gjort detta.
Pensionsmyndigheten handlägger dessa ansökningar och kundservice nås på telefon 0771-776 776.

Återsänd inkomstförfrågan snarast, dock senast inom 14 dagar, via denna e-tjänst eller via den pappersblankett du fått hemskickad.

Munkedals kommun är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter. 
Vi behandlar dina personuppgifter för att kunna hantera eller handlägga ditt ärende hos oss och för att kommunicera med dig. 

Läs gärna hela vår information om behandling av personuppgifter på vår hemsida, där du även hittar information om personuppgiftsbehandling i respektive nämnd. 

 


Observera: Denna e‑tjänst hanteras i välfärdsförvaltningens system. För att se ärenden, skicka meddelanden och följa status, logga in via e-tjänstens länk.

Följande behövs för e-tjänsten