Specialkost och anpassad måltid

Den här tjänsten kräver inloggning
LÄS MER

Om du som ansöker har skyddad identitet ska du INTE använda våra digitala e-tjänster.

Information

Detta är en e-tjänst för ansökan om specialkost och anpassade måltider i förskola och skola.

E-tjänsten gäller för alla barn/elever som har behov av specialkost och anpassade måltider i förskolan, grundskolan, grundsärskolan, gymnasieskolan eller gymnasiesärskolan. E-tjänsten gäller även för pedagogisk personal som har behov av specialkost

Vårdnadshavare ansöker för barn upp till 18 år. Myndig elev ansöker själv.

E-tjänsten är uppdaterad och anpassad utifrån Kost & Närings nationella rekommendationerna.

Information om Specialkost - Munkedals kommun

Kommunen erbjuder specialkost och anpassade måltider till de sökande som av någon anledning inte kan äta ordinarie måltiden. Utbudet grundar sig på skollagens krav på näringsriktiga måltider och resurserna inom kostverksamheten.

Ansökan skickas till kökspersonal samt till elevhälsan.

Förutsättningar

För att kunna göra anmälan behöver du ha:

  • Underlag från vårdinrättning för att styrka medicinska skäl till specialkost tex journalutdrag.
  • Avser ansökan behov av särskilda mat och måltidsanpassningar behövs underlag från skolan, och eller vårdinrättning. 
  • e-legitimation (bank-ID). Myndig elev gör ansökan själv. Saknar du e-legitimation eller behöver hjälp med din ansökan kontaktar du Kontaktcenter via mejl kommun@Munkedal.se eller på telefon  0524-180 00. 

 

När du gör din anmälan är det bra att tänka på:

  • Att ny ansökan måste ske inför varje nytt läsår oavsett om ändring gör skall göras eller om behovet kvarstår. Sökande som avser förskola lämnar in ny ansökan under juni-augusti för nästkommande år dvs följer skolans läsår.
  • Att specialkosten skall avbeställas vid frånvaro till kostverksamheten.
  • Det är vårdnadshavare eller myndighet, myndig elev som ansvarar att informera berörda lärare om beviljad specialkost då detta inte sker med automatik.

 

Kontaktuppgifter till kommunen. 

Telefon: 0524-180 00
E-post: kommun@munkedal.se

Ordinarie öppettider:

Måndag - torsdag: kl. 08:00-16:30

Fredag: kl. 08:00-16:00


Munkedals kommun är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter. 
Vi behandlar dina personuppgifter för att kunna hantera eller handlägga ditt ärende hos oss och för att kommunicera med dig. 

Läs gärna hela vår information om behandling av personuppgifter på vår hemsida, där du även hittar information om personuppgiftsbehandling i respektive nämnd. 

 

Följande behövs för e-tjänsten

  • E-legitimation

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa