Användning av e-tjänster
E-tjänster
I kommunens e-tjänsteportal har vi samlat de flesta e-tjänster som vi erbjuder. Här kan både privatpersoner och företagare utföra ärenden när som helst på dygnet utan att vara beroende av kommunens öppettider. Du fyller i de efterfrågade uppgifterna och skickar in ditt ärende direkt på webben. Eventuella bilagor kan du ladda upp och bifoga i ärendet i de e-tjänster där det finns möjlighet att bifoga bilagor.
Skyddad identitet
Om du inte kan eller bör använda e-tjänster (exempelvis på grund av skyddad identitet) kan du vända dig direkt till den verksamhet du har kontakt med, via e-post kommun@munkedal.se eller via vår växel på telefon 0524-180 00 för personlig hjälp.
Mina sidor
Under fliken "Mina sidor" hittar du de ärenden som du har registrerat när du varit inloggad med e-legitimation i våra e-tjänster. Det kan vara ärenden som du har skickat in och ärenden som du har påbörjat men inte skickat in än. Om du öppnar ett ärende kan du se detaljer om det, och du kan kommunicera med handläggaren genom en meddelandefunktion i de e-tjänster där fliken Meddelanden finns i ärendet.
Sparade ärenden kan du välja att fortsätta arbeta med eller ta bort. Personuppgifter får inte sparas längre än nödvändigt, så ärenden kommer att raderas när de har nått sin gallringstid. Du kan inte se bortgallrade ärenden på Mina sidor.
Inloggning och signering
I många av våra e-tjänster behöver du identifiera dig och signera med e-legitimation. Inloggning gör också att vissa uppgifter om dig kan fyllas i automatiskt.
https://www.elegitimation.se (öppnas i nytt fönster).
Spara
När du är inloggad i en e-tjänst kan du välja att spara ditt ärende för att fortsätta arbeta med det vid ett senare tillfälle. Under tiden då ditt ärende är sparat är åtkomsten begränsad så att endast du kan läsa eller ändra informationen.
Observera att ärendet inte är inkommet till kommunen förrän samtliga steg i e-tjänsten har slutförts och du har valt att skicka in ärendet. Ett sparat ärende är alltså inte en inkommen handling.
Skicka in
När du klickar på "Skicka" i e-tjänsten skickas ditt ärende till kommunen. Det tas emot av utsedda handläggare som kan börja behandla ärendet. Då blir också ditt ärende en allmän handling. Vem som helst kan begära att få ut allmänna handlingar, men myndigheten gör alltid en sekretessprövning före ett eventuellt utlämnande.
Observera att vissa e-tjänster kräver flerpartssignering, där alla parter måste signera innan ärendet kan tas emot av kommunen.
Flerpartssignering
I vissa e-tjänster krävs flerpartssignering, till exempel i ärenden som måste signeras av två vårdnadshavare. I dessa fall måste både du som genomför e-tjänsten och den andra parten signera samma ärende digitalt med e-legitimation. Ärendet skickas inte till kommunen förrän båda parter har signerat.
Så här går det till:
- När du har genomfört e-tjänsten och signerat ärendet skickas en förfrågan om flerpartssignering till person två via e-post.
- Person två loggar in på kommunens e-tjänsteportal med sin e-legitimation, granskar uppgifterna och klickar på "Signera".
- När person två har signerat skickas ärendet till kommunen.
Om du är osäker på om ett ärende har signerats av person två kan du gå till Mina sidor och se statusen. Om ärendet har statusen "Väntar på flerpartssignering" har person två inte signerat ärendet.
Hur vet jag att mitt ärende är inskickat?
När du skickar in ditt ärende får du en bekräftelse på skärmen. I de tjänster där du har angett kontaktuppgifter får du också en bekräftelse via e-post. Du kan följa ditt ärendes status på Mina sidor om du har loggat in med e-legitimation.
Kontakt
Om du behöver hjälp med en specifik e-tjänst hittar du kontaktuppgifter på e-tjänstens startsida.
För frågor eller synpunkter om denna webbplats eller om e-tjänsteutvecklingen i kommunen är du välkommen att kontakta oss:
- Telefon: 0524-180 00
- E-post: kommun@munkedal.se